Digital Marknadsföring - Tips

kvalitativ web & webstruktur

Tips 1: Kvalitativ web & mobilsajt

I arbetet med digital kommunikation är struktur A & O. Gör planen, planera planen & genomför planen, sist men inte minst följ upp arbetet. Men det handlar inte endast om kommunikationen utan det handlar även om vad ni väljer för system & tjänster som skall exekvera planen. Här kommer några tips för vad man kan tänka på:

Idag är den digitala konkurrensen hög. Det ställer krav på att dina plattformar kan leverera. När vi pratar om leverans menar vi Hastighet, Design, UI & Säkerhet. Dessa delar är grunden & måste bli rätt. Ni vet ju vad som händer med hus som har en dålig grund.

Det räcker inte med en sajt som innehåller information om produkten/tjänsten ni säljer, utan sajten måste också vara optimerad för såväl desktop som mobil. 51 % av trafiken kommer idag från mobil.

Tips 2: Bibehållen aktivitet i sociala medier

Även fast flesta SME bolag idag inser värdet av att synas i sociala medier tenderar det till att glömmas bort när det är stressiga tider. Oftast för att det inte finns någon som ansvarar för de sociala medierna på företaget.

Dilemmat när aktiviteten går ner är att väldigt få har nytta av kunderna har nytta av gammal information. Det ser heller inte så bra ut.

Om man känner att man inte kan hantera flera sociala medier är det en bra ide att bestämma sig för en kanal. Facebook, Youtube, Instagram, Twitter eller någon av de andra. Hantera en är alltid bättre än att inte hinna med flera.

Det är även fördelaktigt att göra en plan. Börja med en årsplan & arbete er neråt till kvartal, månad & vecka. Då har ni gjort grundarbetet som sedan utförs. Då behöver man inte "hitta på" content hela tiden utan följer planen.

sociala medier
Online närvaro

Tips 3: Konstant närvaro tryggar

Det är otroligt viktigt att vara närvarande i sina sociala kanaler. Det gäller inte bara att annonsera utan att svara på frågor, kritik & feed back från kunder.

Nummer ett är att vara tillgänglig nummer 2 är att inte gömma sig. Alla gör fel & det finns alltid tillfällen då man måste "reparera" kundrelationer via digitala kanaler. Väljer man att inte svara på kritik m.m kommer potentiella kunder att se oviljan via obesvarade inlägg.

Får man kritik svarar man rakt & informativt. Har man gjort fel erkänner man det. Konsumenter tenderar till att uppskatta ärlighet & mänsklighet.

Se till att göra er tillgänglig via Google My Business, yelp eller liknade kanaler men så också till att svara när kunder hör av sig.

Företagets "beteende" online är otroligt viktigt för att stärka ert varumärke online & offline.

 

Tips 4: Nyttja remarketing

Om ni gör ett bra jobb med att mäta & analysera er inkommande trafik samt de digitala insatser ni gör finns det tonvis med information att dra  nytta av.

En av de absolut viktigaste delarna är att nyttja datan till att hitta rätt målgrupper. Via analys kan ni skapa förståelse för vilken trafik som gör det ni vill. Ifrån den informationen kan ni sedan utvidga er målgrupp & hitta fler som gör det som ni vill.

Aldrig någonsin har marknadsföring kunnat vara så precis som den har möjlighet att vara just nu samt tillgänglig för alla. Innan sociala medier & digital kommunikation var denna typ av analyser & möjligheter endast till för de absolut största bolagen.

Se till att lyckas med er digitala kommunikation genom att förstå trafiken.

Remarketing
google my business

Tips 5: Google My Business - Enkelt men viktigt

Det nämndes i förra tipset men det är så viktigt att vi även tar upp det som ett eget tips. Se till att er Google My Business skapas & är uppdaterad. Det är även viktigt att ni ser till att svara på de eventuella meddelande/recensioner ni får där.

Förutom att uppdaterad information är viktigt så stärker Google My Business er sökbarhet. Det är ännu ett sätt för Google att kunna rekommendera er för potentiella kunder. Länkar ni även till er sajt så stärks ert digitala spindelnät.

Orkar ni inte sätta upp den själv så kan t ex Magellan Group göra det för er.

Tips 6: Skapa en smidig kundresa

Det går inte att vara för tydlig när det kommer till kundresan. Gör ni ett dåligt jobb här så spelare det väldigt sällan roll hur bra produkt eller tjänst ni erbjuder. Om kundresan är oklar, långsam, tråkig eller vad det ni kan vara så kommer ni inte att sälja tillräckligt bra.

Analys av er sajts flöden samt performance är essentiellt för att förstå vart ni tappar kunder eller för att förstå vad ni gör bra. Det finns en uppsjö av verktyg som kan användas för att lösa analysen det gäller bara att välja de som lämpar sig bäst för det ni skall göra.

Google Analytics är ett av verktygen som rekommenderas varmt. Vi anser också att någon form av CRM/Marketing automation-system bör användas för både utvecklas analys samt att använda insamlad data korrekt. Magellan Group arbetar med Zoho One som är ett mycket effektivt verktyg för den sortens arbete.

Magellan Group erbjuder även vår tjänst Insights som tillhandahåller analyser på kundresan & er sajt. Se tjänsten som en extra anställd för er digitala miljö.

Insights

"

"Ignoring online marketing is like opening a business but not telling anyone."

KB Marketing Agency

Kontakt

Hör av dig. Vi är inte längre bort än ett inskickat formulär. Vill du hellre ringa tar vi gärna emot ditt samtal. Vi hörs snart.