Anledning 1: Proffesionellt utseende
När kunder söker efter potentiella leverantörer använder de i en extremt stor utsträckning internet för att hitta rätt. Vid dessa tillfällen är First Impression väldigt viktigt. Ser ni inte rätt ut kommer det att påverka kundens uppfattning av er.
Att bara använda sig av en Facebook-sida kan också uppfattas som oprofessionellt. Vill ni säkerställa att kunderna känner sig trygga behöver ni skapa en hemsida/sajt som visar vilka ni är & vad ni gör.
En sajt indikerar att ni är seriösa & är ett essentiellt verktyg om ni vill växa er affär utanför ert absolut närmsta upptagningsområde.
Magellan Group erbjuder en paketlösning där ni får varumärke, Brand Book, webdesign & uppsättning av er web för ett fast pris. Här nedanför kan ni ladda ner vårt erbjudande som pdf.
Anledning 2: Ovärderligt för kundresan
Eran sajt/hemsida är er plattform för att ta emot trafik från andra kanaler. Det är hit som era ansträngningar att driva trafik skall landa. Om inte er sajt kan inge förtroende kommer era övriga digitala insatser att lida. Det kommer vara mycket svårare att få bra konvertering av leads.
Sajten är många gånger det första en kund ser av er. Som vi nämnt tidigare är det viktigt att First Impression blir rätt. Se er sajt som ert fönster mot en shoppinggata. Det måste vara tilltalande för att kunderna skall komma in.
Samma sak gäller när ni annonserar för att få in nya kunder. Era annonser i sociala medier kan se väldigt bra ut men kommer kunden sedan till en sida som inte lever upp till deras förväntningar riskerar ni att tappa kunden direkt.
Anledning 3: Ökar din digitala synlighet
4,5 miljarder människor är aktiva på internet världen över. Ca 90% av dessa använder sina mobila enheter för att surfa på nätet. Utan en responsiv hemsida är du ni mer eller mindre osynliga för dessa personer. COVID-19 har snabbat på den globala digitaliseringen & framförallt här i Sverige som redan låg långt fram i digitalisering.
Anledning 4: Nödvändigt för lokala företag
Många små företag ser inte fördelarna med att investera i en effektiv hemsida. Tyvärr innebär det att man går miste om en väldigt effektiv kanal för försäljning. Följande statistik ger inblick i vad man missar som lokal företagere:
- 46% av alla sökningar på Google innehåller lokalt intresse
- 97% av alla användare söker efter lokala företag
- 28% av användarna har handlat lokatl
- 70% av användarna besöker en fysisk butik efter digitala sökningar
En företagssite hjälper att exponera ert företag utan att ni arbetar medan ni arbetar. Det må vara en investering men den har aldrig stängt & svarar alltid på frågor från era potentiella kunder.
Anledning 5: Bevisar exitens
Vad era kunder säger om er avgör huruvida nya kunder ser på er. Självklart kan recensioner på Yelp eller liknande sidor vara bra men egen hemsida är där ni sätter tonen för ert företag. Se till att kontrollera er digitala miljö.
Att ha sina kunders recensioner direkt på sin egen sida är en styrka som borde nyttjas. Det inger trygghet & visar på er existens. Se till att era kunder har åsikter om er & att de uttrycker det.
Anledning 6: En hemsida ger långsiktigt värde
En av de absolut bästa sakerna med en hemsida för ert företag är att det hela tiden genererar värde för er. Från & med att ni skapat & många år framöver. Den slutar inte levererera värde förens ni väljer att sluta arbeta med den. Inte många investeringar som kan erbjuda den möjligheten.
Den finns där hela tiden för varje person som hittar den. Det ni investerar idag har ni med er i många år framöver, vare sig en kund hittar den första månaden eller efter 4 år.
Anledning 7: Kan erbjuda online försäljning
Online försäljning har i & med COVID-19 exploderat & världen över beräknas marknaden till $5,4 triljoner under 2022. Enda sättet att få ta del av onlineförsäljning är att ha en e-handel.
Även fast du kanske inte är en e-handlare kommer en online-butik attrahera kunder medans ni inte ens är på kontoret. Det handlar om att erbjuda kunderna möjligheter till att ta del av ert företag.
Anledning 8: Ni har full kontroll över en hemsida
En hemsida är er egendom som ni har full kontroll över. Hur ni vill synas & uppfattas rent designmässigt. Den frihet finner ni inte på en social plattform, där behöver ni anpassa er efter deras format.
Ni delar vad ni vill skall delas i form av recensioner, bilder & texter. Med en hemsida kontrollerar ni en stor del av det digitala innehållet.
Anledning 9: Dagens hemsidor är lättarbetade
Väljer ni rätt verktyg för er hemsida så kan ni få en mycket lättarbetad sajt. Magellan Groups page builder ger er ert verktyg som ni dagligen kan arbeta med & är mycket smidigt. Vårt verktyg är wordpress-baserat vilket är världens största plattform för hemsidor. För att hantera er sida när den väl är på plats behöver ni ingen teknisk kompetens.
Anledning 10: Ökad kundservice
En hemsida kommer innehålla information om ert företag vilket gör att ni ökar servicegraden mot er kunder. Det kommer minska behovet att ringa & fråga om öppettider, vart ni finns någonstans eller andra enklare frågor. Genom att era kunder den information de behöver ökar ni servicegraden.
Genom att tillgodo se svaren digitalt behöver ni heller inte lägga tid på att svara på dessa frågor via telefon eller mail & kan fokusera på att uträtta ert arbete. Win-win.
Anledning 11: Gör er konkurrenskraftig
En hemsida gör att ni kan tävla med större konkurrenter genom att se ut som dom. Ert digitala fotavtryck är vad ni gör det till. Ni väljer själva hur ni vill uppfattas.
Genom att arbeta smart med er hemsida kan ni attrahera kunder som era större konkurrenter kanske skulle få i vanliga fall. Ett väl genomförd digital strategi kommer ge er kunder som ni i vanliga fall inte skulle kvalificera er för
Anledningar till att inte skaffa en hemsida
Varför skall ni inte skaffa en hemsida? Det finns några tillfällen då vi råder att inte skaffa en hemsida till ert företag. Här är dom:
- Ni vill inte växa
- Ni har tillräckligt med leads
- Ni arbetar inom ett monopol
- Ni är inte intresserade av att sälja ert bolag i framtiden
Kontakt
Hör av dig. Vi är inte längre bort än ett inskickat formulär. Vill du hellre ringa tar vi gärna emot ditt samtal. Vi hörs snart.